WINTERPROJECT

Alles over elektro vliegtuigen
Koen

WINTERPROJECT

Bericht door Koen » zo 25 dec 2016, 22:31

Na lang zoeken voor een nieuw winter bouwproject, waar je er op modelvliegvelden geen massa's van ziet, heb ik naar mijn mening een geschikt model gevonden in de MFI. Het is een model van een MLA ofwel een Ultra Light.
Het toestel is een mix van houtbouw, aluminium en gfk en heeft een spanwijdte van 2,00 meter een lengte van 1,33 meter, gewicht waarschijnlijk rond de 4 Kg, De in te bouwen motor is nog niet bepaald, wat wel vastligt is dat het gevlogen gaat worden met een 3s 3600 of 3s 5000 lipo accu, e.e.a. afhankelijk van het zwaartepunt.

Afbeelding

Aluminium frame buizen uit de DHZ. De aan het toestel te gebruiken buizen zijn ; 12 x 1, 10 x 1, en 6 x 1.

Omdat ook een ULV een " cockpit of Pilotensitz " heeft is van de 2 aanzichten op de tekening een roofmate model gemaakt, wat bekleed is met glasvezel 49gr/m2 en epoxy.

Afbeelding

Om van het roofmate een vorm en uiteindelijk een romp te maken is voor mij een geheel nieuwe techniek en ervaring.
Na her en der informatie te hebben ingewonnen en op internet het e.a. filmpje bekeken te hebben, heb ik me een beginset voor het maken van een gfk vorm te maken besteld. Het begin pakket is vrij compleet en bevat alles wat nodig is, t.w.
Trennwachs, PVA, Formenharz, Gelcoat, Epoxy Harz, Glasschnipsel, Baumwolflocken, mengbekers, roerstokken, kwasten, nitril handschoenen en 2 soorten Glasgewebe 110 gr/m2 en 390 gr/m2.
Als extra heb ik meebesteld Glasgewebe van 260 gr/m2 en pigment voor het kleuren van de Gelcoat.
Het pigment heb ik niet gebruikt omdat mogelijk hier en daar straks nog wat geschilderd moet worden en dan verschillen in kleur mogelijk zijn..

Afbeelding

Trennebene

Afbeelding

Model in Trennebene

Afbeelding

extra blok in de opening van Pilotensitz.

Afbeelding

Roofmate model verstopt onder 1 laag glasgewebe 110 gr/m2 en 2 lagen glasgewebe 390 gr/m2.

Na 24 uur wachten......... Spannend, laat de vorm los van de Trennebene?

Afbeelding

Ja hoor, geen enkel probleen. De groen proppen zijn Knete waarmee het model op de juiste hoogte t.o.v. de trennebene is ingesteld.

Afbeelding

Roofmate model weer verstopt onder glasgewebe zoals bij foto 6

na opnieuw 24 uur wachten..........spannend, laat de vorm los van het roofmate model en de andere vormhelft?

Afbeelding

Ja hoor, geluk gehad.

In de vormhelften zaten enkele kleine luchtbelletjes maar zagen er verder goed uit en gaan gebruikt worden om een romp te lamineren.

Tijdens het lamineren, van de romp, heb ik geen foto's gemaakt omdat er, na opgedane ervaring bij het lamineren van de vorm, snel door gewerkt moet worden.

Afbeelding

Afbeelding

De 2 romphelften heb ik nat in nat tegen elkaar gezet. Op de foto zijn de paspennen er reeds uit en moet nu de romp uit de vorm gehaald worden

Afbeelding

romp is uit de vorm en moet nog afgewerkt worden

Afbeelding

passen van de afgewerkte romp

Het werken met de epoxy en glasvezel is me eigenlijk niet tegengevallen maar ik heb gemerkt dat in alle voorbeelden en filmpjes toch enkele belangrijke dingen niet aan bod komen.
Zoals, maak niet te grote hoeveelheden hars aan en laat hem niet in de mengbeker maar doe hem in een platte verfbak o.d., zorg voor voldoende aceton, investeer in een gebogen schaar met micro vertanding, zorg voor veel keukenrol of ander poetspapier en voldoende nitril handschoenen.

Twan

Re: WINTERPROJECT

Bericht door Twan » ma 02 jan 2017, 20:08

Mooi verslag Koen en oefening baart kunst.

Vincent

Bericht door Vincent » di 03 jan 2017, 16:14

:thumbup: :thumbup:

Koen

Bericht door Koen » za 07 jan 2017, 16:59

De afgelopen dagen heb ik nog e.a. kunnen doen aan het winterproject, het staat op de wielen en de vleugel is ook ruwbouw klaar

Afbeelding

Afbeelding

Detail van de landingsgestel strut, de aluminium buizen zijn gelijmt met loctite 638, de lijm heeft bij aluminium een afschuifsterkte van 17 N/mm2.

Afbeelding

Wanneer komt de stoel?

Afbeelding

Rob van Lier

Bericht door Rob van Lier » ma 09 jan 2017, 08:26

ziet er leuk uit :D
logo 600se swissrumpf met logo600se Roban Airwolf 800

Koen

Bericht door Koen » za 28 jan 2017, 23:06

Het project gaat langzaam verder. Omdat het stabilo een symetrisch profiel heeft, moet in de frame buizen ook dit profiel gemaakt worden. Na verschillende mogelijkheden overdacht te hebben hoe dit profiel in de buizen te maken en we in een tijd leven waar je vervelende klusjes vaker door de computer kunt laten doen, heb ik besloten om het profiel in de frame buizen te frezen.
De buizen zijn opgenomen in een ureool blok, en op de freesmachine opgespannen en uitgericht.

Afbeelding

Afbeelding

foto gemaakt tijdens het frezen

Afbeelding

freesklusje gereed

Afbeelding

Het opspanblok

Afbeelding

Stabilo passen, past, niks mis mee :D

Afbeelding

Afbeelding

En nu we toch aan het passen zijn, dan ook maar even de motor, geleend van de Flycatcher.

Afbeelding

Langzaam begint het te lijken op wat het straks zou moeten worden.

Afbeelding

Afbeelding

Op bovenstaande foto is de vleugel gedraait in de transport positie, hier is de vleugel een geheel, de vleugel van mijn toestel wordt een gedeelde vleugel.

wordt vervolgd.

Rob van Lier

Bericht door Rob van Lier » ma 30 jan 2017, 10:07

het gaat vooruit winter is bijna om , het ziet er leuk uit en mooi gemaakt!
logo 600se swissrumpf met logo600se Roban Airwolf 800

Koen

Bericht door Koen » za 18 feb 2017, 18:21

Nu de grote delen af zijn, komen de kleinere, meer tijd consumerende, delen aan de beurt.

Afbeelding

Onderdelen voor de strutbevestiging, het gewicht van deze delen is 28 gram. Het tafelblad is ook te gebruiken als kladblok.

Afbeelding

Afbeelding

Modificatie van servo hevels.

Afbeelding

Groene multiplex stekers en bussen voor de spanning en puls vezorginging voor de aileron servo's. Wegens deelbare vleugel dubbel uitgevoerd.

Afbeelding

Ontvanger, elevator- en richting roer servo zitten onder de vleugel bevestigings plaat. De 2 kabels links onder komen aan de BEC van de motorregelaar en de servo voor het voorwiel.

Wordt vevolgd.

Koen

Bericht door Koen » zo 12 mar 2017, 20:28

Nu het einde van de bouw van de Swing nadert en er nog enkele vragen waren o.a. doordat het hoofdlandingsgestel vlak achter het zwaartepunt zit, bestaat de kans dat het toestel achterover kiept bij taxien over een of meerdere hobbeltjes. Om het gedrag met taxien te testen is het toestel vandaag voor het eerst op het veld.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Tijdens het taxien bleek de snelheid niet hoog genoeg om het neuswiel van de grond los te krijgen.
Mogelijke oorzaken ; te laag motor vermogen, te lage accu capaciteit, te kleine wielen of de propeller te klein.
Timing van de motor staat hoog, de motor zou vlgs. opgave goed moeten zijn voor 530 Watt op 3S.
Wat de propeller betrefd ga ik een proef nemen met een 12 * 6 ingekort naar 10 inch.
Wegens de prop beschermring kan er maximaal een 10,5 prop op. Indien de stroomopname met de ingekorte 12 inch prop te hoog wordt, probeer ik nog met een naar 10,5 inch ingekorte 11 * 7 prop. Ook doe ik een test met een 10 * 5 houten prop.
Omdat voor het uitbalanceren veel gewicht in de neus moest en de accucapaciteit ook erg laag is ( 3S 3600 - 30 C ) ( vliegtijd ) overweeg ik gewicht weg te halen en 2 stuks 3S 3600 accu's parallel te schakelen, de plaats is er, helaas moet de piloot dan de benen missen.

wordt vervolgd.

Koen

Bericht door Koen » za 25 mar 2017, 20:42

Afgelopen dagen enkele testen gedaan met verschillende motoren en propellors.
De resultaten van deze testen zagen er alles behalve gunstig uit.

Afbeelding

Omdat er geopperd werd dat de propellor teveel afgeschemd zou zijn door de romp, heb ik een test gedaan met de, bij de taxie test, gebruikte motor direct op de testbank, vrij van alle opstakels,

Afbeelding

Resultaat; propellor 10 x 5 ; 1,65 Kg bij 38 Amp. propellor 10 x 6 ; 1,65 Kg bij 42 Amp.

Omdat dit toch beter is dan met de motor gemonteerd op de romp, de motor 30 mm verder van de romp gemonteerd,

Afbeelding

Resultaat propellor 10 x 5 ; 1,6 Kg bij 41 amp. propellor 10 x 6 ; 1,6 Kg bij 46 Amp. Waarom de schub minder is en de stroom hoger weet ik niet. Wie ???

Ook heb ik een test gedaan met een quasi 4 blads prop, samengesteld d.m.v. van 2 stuks 10 x 5 propellors.

Afbeelding

Resultaat 1,24 Kg bij 25 Amp. mogelijk wordt dit slechte resultaat veroorzaakt doordat de 4 bladen niet in het zelfde vlak draaien doch 12 mm versprongen.

Om verder te komen heb ik een 3 en 4 blads propellor besteld, wacht op levering.

Onderstaande foto's heb ik op de internetsite van FMC Condor Bückeburg gevonden. De 3 toestellen op de foto's zijn van de ontwerper van de Swing.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Op de laatste foto wordt het vermoeden bevestigd dat er van een verharde baan gestart word / werd.

wordt vervolgd.

Plaats reactie