MVC-Atlantis

Het forum van Modelvliegclub Atlantis
Het is momenteel Do 19 Okt 2017, 15:49

Alle tijden zijn UTC + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Reageren op dit onderwerp  [ 1 bericht ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: Di 29 Jul 2014, 06:42 
Offline
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: Wo 08 Feb 2012, 20:39
Berichten: 81
Woonplaats: Kepèl
De P40 Kitty Hawk wordt gevlogen door Joop. Het toestel vliegt goed, maar bij de landing en het opstijgen wil het model naar links uitbreken. Dit stond zo in de beschrijving en er werd aanbevolen hier niets aan te doen (bijvoorbeeld door de motor te verzetten)
Voor meer foto's en informatie lees dan verder.
Allereerst een stukje geschiedenis (bron www.go2war.nl):
P40D
Toen begin 1940 de produktie van de eerdere modellen P-40 volop aan de gang was, werd bij Curtiss de verdere ontwikkeling van het type ter hand genomen. Diverse aanpassingen hadden ondertussen hun tol geëist. Door het aanbrengen van bepantsering, extra bewapening en zelfdichtende brandstoftanks, was het gewicht danig toegenomen en waren de prestaties navenant afgenomen. Als gevolg hiervan raakten Curtiss en de motorfabrikant Allison in discussie, welke leidde tot het ontwerpen van een verbeterde versie van de V-1710 motor, de V-1710-39(F3R). Deze motor leverde beduidend meer vermogen, zonder deze op grotere hoogte te verliezen.
Door de kortere vorm van deze motor kon het neusgedeelte van de P-40 geheel worden herzien. De neus werd korter en smaller van vorm. Tegelijkertijd werd het achteruitzicht voor de piloot verbeterd, kon het landingsgestel iets worden ingekort en werd de vorm van de neus meer gestroomlijnd. Door de smallere neus, dienden wel de wapens in de neus te vervallen en werden alle wapens in de vleugels geplaatst. De bewapening werd standaard vier 12,7 mm mitrailleurs. Het toestel dat zo was ontstaan kreeg de fabrieksaanduiding Model H87. De militaire aanduiding bleef echter in de P-40 serie zitten en werd de P-40D., welke al snel de Amerikaanse bijnaam Warhawk zou krijgen. De wapens waren zodanig geïnstalleerd, dat twee 12,7 mm mitrailleurs konden worden vervangen door twee 20 mm kanonnen. Van deze optie is echter geen gebruik gemaakt. Het toestel kon onder de romp een afwerpbare brandstoftank meevoeren of een 227 kg bom. Onder de vleugels konden tevens zes bommen van 9,1 kg of vier bommen van 23 kg worden meegevoerd.
Ditmaal waren de Britten eerder met bestellen onder de nieuwe naam Kittyhawk Mk I. De USAAC bestelde haar eerste P-40D's pas in juni 1940, twee weken na levering van de eerste Britse toestellen. De levering begon vanaf juli 1941. Er werden maar 23 toestellen afgeleverd, doordat de USAAF besloot om over te stappen op een andere standaard bewapening. De toestellen kregen de serieaanduidingen 40-359 t/m 40-381. In 1943 gingen de overgebleven toestellen in tweedelijnsdienst als RP-40D.
Kittyhawk Mk I / Model H87A-2
Het eerste exportmodel van de P-40D, zou Model H87A-1 worden. Deze toestellen waren aanvankelijk besteld door Frankrijk. Deze order werd echter afgezegd vanwege de Duitse inval in Frankrijk. Nog voordat ook maar één P-40D was geproduceerd, was Groot Brittannië echter het eerste exportland. De RAF bestelde totaal 560 toestellen van het exportmodel H87A-2. De RAF serienummers waren AK571 t/m AK999 en AL100 t/m AL230. De aflevering startte in augustus 1941. RAF squadron 112 in Noord Afrika werd op 1 december 1941 voorzien van deze toestellen, welke getooid met een haaienmond alhier furore zouden maken. Korte tijd later volgden de Squadrons No 94, 250 en 260. Daarnaast kregen ook de in Noord Afrika opererende Squadrons No 5 en 7 SAAF en No 3 RAAF de beschikking over de toestellen
Canada kreeg rechtstreeks 72 toestellen geleverd uit de RAF series. In Canada kregen ze serienummers 1028 t/m 1099 toegewezen. Later werden nog eens 17 toestellen aan de Turkse luchtmacht geleverd. De Canadese toestellen opereerden allen in Canada en wel bij No 14, 111, 118, 130, 132 en 133 Squadron. In mei 1942 vertrok No 111 Squadron naar Alaska om de Amerikanen bij te staan en heeft aldaar rond de Aleouten de nodige aktie tegen de Japanners ondernomen.
Zeker één Canadees toestel is bewaard gebleven en te bezichtigen in het Canada Aviation Museum in Ontario.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Technische gegevens model:

Model, schaal 1:
Modelgegevens en constructie materialen
Lengte is: m
Spanwijdte is: m1.62m
Vleugel oppervlakte is: ?dm² (?gr/dm²)
Hoogte is: m
Start gewicht (indien niet klaar schatting) is: 4,2kg
Maximale (geschatte) vliegsnelheid is: ?km/h
Modelconstructie en materialen hout
Voor de afwerking/bespanning is gebruikt: solartex
De gebruikte verfcodenummers zijn: flexa
Het model is: gespoten
Rozetten, belettering, etc. zijn aangebracht dmv: Geschilderd/airbrush/stickers
Modelmotor merk en type OS 15 cc 4t
Soort brandstof is: methanol
Vermogen in PK / KW (1Kw = 1.34PK) is: pk 1,4
Vermogen in NM-stuwdruk prop 14x7
Toerental is: omw/min9000
Besturing, merk en type is multiplex
Aantal ontvangers is 1xmpx
Servo’s, aantal, merk(en) en typen: 7xmpx
Aantal accu pakketen is: 1x4cellen
Extra beveiligd tegen electronische storing ja
Bouwjaar: 2003
Schatting benodigde, tijd om documentatie te verzamelen, te tekenen en te bouwen is 3 jaar.


Omhoog
 Profiel  
Reageer met citaat  
Berichten weergeven van de afgelopen:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Reageren op dit onderwerp  [ 1 bericht ] 

Alle tijden zijn UTC + 1 uur


Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit forum
Je mag geen reacties plaatsen op onderwerpen in dit forum
Je mag je berichten niet wijzigen in dit forum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit forum

Zoeken naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Vertaald door phpBBservice.nl.